רשות ההגבלים העסקיים הגישה בתחילת החודש כתב אישום חריף נגד יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות הארצי, בטענה כי איגוד המוניות נתן המלצה לנהגי המוניות בנתב"ג לא לכבד את תוצאות המכרז.
במקביל לחקירת איגוד המוניות הארצי, נחקרו בחשד הכשלת תוצאות המכרז של רשות שדות התעופה גם ראשי ועד נהגי המוניות (ארגון לא רשמי שהתפצל מן איגוד נהגי המוניות הארצי).
הפרה של חוק ההגבלים העסקיים
חוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988 מסדיר את תחום ההגבלים העסקיים בישראל במטרה לפקח על התחרות העסקית בישראל. לפי כתב האישום שהוגש על ידי הרשות, ההמלצה של איגוד המוניות על קו פעולה עסקי אחיד היא עבירה על חוק ההגבלים העסקיים בישראל.
המלצת האיגוד לנהגי המוניות בנתב"ג באה על רקע זכיית חברת Gett ותחנת מוניות הדר במכרז של רשות שדות התעופה לאיסוף של נוסעים מנתב"ג. לפי תנאי המכרז, נהגים אשר שייכים לתחנת מוניות הדר ול – Gett יעניקו הנחה של 31% מהמחירון המומלץ של משרד התחבורה.
לאחר הזכייה, המלצת ולחץ איגוד המוניות הארצי, הפכה את התוצאה והמכרז בוטל מכיוון שנהגי המוניות בנתב"ג סירבו לחתום על תנאי הנסיעה והמחירון החדש לנתב"ג בטענה כי הוא לא רווחי מספיק עבורם.
על פי תוצאות המכרז של רשות שדות התעופה, מחירון המוניות לנתב"ג היה צריך לגלם הנחה משמעותית לציבור הנוסעים הישראלי:
יעד | התעריף הישן | התעריף החדש | ||
---|---|---|---|---|
תעריף יום | תעריף לילה | תעריף יום | תעריף לילה | |
תל אביב | 129 | 148 | 89 | 102 |
נתניה | 249 | 298 | 172 | 206 |
חיפה | 502 | 614 | 346 | 424 |
ירושלים | 249 | 298 | 172 | 206 |
הרצליה | 159 | 185 | 110 | 128 |
באר שבע | 463 | 555 | 319 | 390 |
טבריה | 669 | 823 | 461 | 568 |
לפי נהג בתחנת מוניות רשף לנתב"ג הדרך הזולה, המומלצת והטובה ביותר להגיע לנתב"ג היא על ידי הזמנת מונית ספיישל לנתב"ג מתחנות אשר מתמחות בנסיעות לנתב"ג ובחזרה בלבד.
לדוגמא, לפי המחירון של מוניות רשף לנתב"ג, עלות הזמנת מונית לנתב"ג מתל אביב תהיה 110 ₪ בתעריף לילה לעומת 148 ₪ לפי המחירון המומלץ של משרד התחבורה או הזמנת מונית לנתב"ג מהרצליה תהיה 140₪ בתעריף לילה לעומת 185 ₪.